Κατάταξη Πανεπιστημίων

Η χρήση των συστημάτων παγκόσμιας κατάταξης πανεπιστημίων (university rankings) ξεκίνησε το 2003 από το Πανεπιστήμιο της Shanghai, όταν μία ομάδα ερευνητών του Shanghai Jiao Tong University διενήργησε μία κατάταξη των πανεπιστημίων ανά τον κόσμο θέτοντας ως κριτήρια τον αριθμό βραβείων Nobel και Fields που κέρδισαν απόφοιτοι και καθηγητές, τον αριθμό των ερευνητών και τις αναφορές τους, τον αριθμό άρθρων και δημοσιευμάτων στα επιστημονικά περιοδικά Science και Nature, τον αριθμό των άρθρων στη βάση δεδομένων Web of Science, και τέλος ένα μέσο όρο των παραπάνω διαιρεμένο με τον αριθμό των διδασκόντων στο ίδρυμα.

Από τότε έχουν ακολουθήσει πλήθος συστημάτων κατάταξης από οργανισμούς και φορείς διεθνούς εμβέλειας (πανεπιστήμια, περιοδικά και εφημερίδες), το καθένα από αυτά θεσπίζει διαφορετικά, μεταβλητά ή/και εναλλακτικά κριτήρια με τα οποία αξιολογεί (κινητικότητα φοιτητών, επάρκεια χρηματοδότησης, μεγέθη δημοσιεύσεων και ερευνητικών αναφορών, χαρακτήρας εκπαιδευτικού και ερευνητικού προσωπικού, κ.λπ) και θέτει σε διεθνή κατάταξη τα ακαδημαϊκά ιδρύματα.

Και παρόλο που συχνά οι διάφορες κατατάξεις έχουν αμφισβητηθεί για την μεθοδολογία που χρησιμοποιούν και την αξιοπιστία των κριτηρίων που θέτουν στην αξιολόγησή τους, εντούτοις αποτελούν κριτήριο των υποψήφιων σπουδαστών στην διερεύνηση και τελική επιλογή του πανεπιστημίου φοίτησής τους, αφού αντανακλούν μια πρώτη εικόνα για το επίπεδο του εκπαιδευτικού και ερευνητικού έργου κάθε πανεπιστημίου.

Το Γραφείο Διασύνδεσης του Ιονίου Πανεπιστημίου συγκεντρώνει τους κυριότερους φορείς κατάταξης πανεπιστημίων, όπως αυτοί έχουν καθιερωθεί ανάλογα με την τοπική εμβέλεια και την ανταπόκριση των χρηστών τους, και τείνετε υπέρ μιας κρητικής στάσης του αναγνώστη απέναντι στα κριτήρια που θέτει ο κάθε φορέας ανάλογη των προσωπικών και εκπαιδευτικών του αναζητήσεων.

ΑRWU (Αcademic Ranking of World Universities- http://www.arwu.org/ )
Το Ινστιτούτο της Σανγκάης με έδρα την Κίνα από το 2003 κατατάσσει 1200 εκπαιδευτικά ιδρύματα με κριτήρια την αριστεία φοιτητών-εκπαιδευτικών, το μέγεθος των καταχωρημένων επιστημονικών δημοσιεύσεων και αναφορών (citations), την αναλογία απόδοσης φοιτητών-μεγέθους ιδρύματος.

CΗΕ Excellence Ranking (http://www.excellenceranking.org/eusid/EUSID)
Δημόσιος οργανισμός της Γερμανίας αξιολογεί περίπου 60 Ευρωπαϊκά Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα για επτά διαφορετικά επιστημονικά πεδία (Βιολογία, Χημεία, Οικονομικές Επιστήμες, Μαθηματικά, Φυσική, Ψυχολογία και Πολιτικές Επιστήμες) βάσει ερευνητικών επιδόσεων (επιστημονικές δημοσιεύσεις, αναφορές, διακρίσεις σπουδαστών-εκπαιδευτικών) και δεικτών διεθνών σχέσεων και συνεργασιών (κινητικότητα-ανταλλαγή φοιτητών-εκπαιδευτικών).

Complete University Guide, The (http://www.thecompleteuniversityguide.co.uk/)

Κατάλογος αξιολόγησης των πανεπιστημίων της μεγάλης Βρετανίας, ο οποίος από το 2007 συντάσσεται από το Mayfield University με στοιχεία που συγκεντρώνει ο επίσημος οργανισμός συλλογής, ανάλυσης και διάχυσης επίσημων στατιστικών στοιχείων για τα βρετανικά πανεπιστήμια Higher Education Statistics Agency (HESA). Ο κατάλογος κατατάσσει τα πανεπιστήμια βάσει αναλογίας σπουδαστών-εκπαιδευτικών, οικονομικής διαχείρισης, παρεχόμενων υπηρεσιών και εγκαταστάσεων, αριστείες σπουδαστών-εκπαιδευτικών, προοπτικών αποφοίτησης, διεθνείς φοιτητές.

European Research Ranking (http://www.researchranking.org/index.php )

Παρέχονται στατιστικά στοιχεία (με βάση τα ελεύθερα διαθέσιμα στοιχεία που δημοσιεύονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το σύστημα CORDIS) σε ότι αφορά στη χρηματοδοτούμενη έρευνα και την δικτύωση των ερευνητικών ιδρυμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η European Research Ranking αξιολογεί και κατατάσσει τα ιδρύματα σύμφωνα με το ύψος χρηματοδότησης ιδρύματος-εταίρου, τον αριθμό έργων και προγραμμάτων-ιδρυμάτων, τη σταθερότητα συνεργασιών, την δικτύωση ιδρυμάτων, την προβολή και διάχυση αποτελεσμάτων έργου.

Global Universities Ranking (http://www.globaluniversitiesranking.org/ )
Ανεξάρτητος φορέας αξιολόγησης με έδρα τη Ρωσία αξιολογεί Κολλέγια, Πανεπιστήμια, με κριτήρια: υποτροφίες, μεταπτυχιακά προγράμματα, παροχή εξ΄αποστάσεως εκπαίδευσης, κινητικότητας φοιτητών, επαγγελματικής επάρκεια, διαδικτυακής παρουσίας και δημοφιλίας, οικονομικής διαχείρισης.

International Professional Ranking of Higher Education Institutions (Paris Mines Tech) (http://www.mines-paristech.fr/Accueil/)
Το Γαλλικό Ινστιτούτο Paris Mines Tech αξιολογεί και κατατάσσει τα πανεπιστήμια της Ευρώπης με κριτήριο τον αριθμό των αποφοίτων που κατέχουν θέσεις CΕΟs στις 500 μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κόσμου.

Leiden Ranking (http://www.leidenranking.com/default.aspx )
Σύστημα αξιολόγησης του Πανεπιστημίου Leiden της Ολλανδίας βασιζόμενο αποκλειστικά στα στοιχεία της βάσης δεδομένων Web of Science των εκδόσεων Thomson Reuters (αναφορές –citations- επιστημονικών άρθρων και δημοσιεύσεων) για το έργο κάθε επιστήμονα και ιδρύματος, περιλαμβάνοντας τα πεδία των επιστημών και κοινωνικών επιστημών (εξαιρούνται τα πεδία των τεχνών και ανθρωπιστικών επιστημών).

QS World University Rankings (http://www2.qs.com/ )
H Quacquarelli Symonds, ιδιωτικός φορέας με έδρα το Λονδίνο, από το 2004 δημοσιεύει ετήσια κατάταξη 600 επικρατέστερων πανεπιστημίων ανά τον κόσμο, ενώ από το 2009 δημοσιεύει επίσης κατάταξη 500 επικρατέστερων πανεπιστημίων της Ασίας. Τα κριτήρια που θέτει στην αξιολόγηση είναι: ακαδημαϊκές εντυπώσεις, εντυπώσεις εργοδοτών, αναλογία εκπαιδευτικών-φοιτητών, επιστημονικές δημοσιεύσεις και αναφορές (citations), διεθνείς φοιτητές, διεθνείς ακαδημαϊκοί.

Ranking Web of World Universities - Webometrics (http://www.webometrics.info/ )

Το Cybermetrics Lab, ερευνητικό τμήμα του Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC), είναι Δημόσιος Οργανισμός Επιστημόνων με έδρα την Ισπανία, ο οποίος από το 2004 δημοσιεύει δύο φορές το χρόνο κατάταξη 20.000 Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων ανά τον κόσμο. Κριτήρια κατάταξης αποτελούν ο όγκος και ο αντίκτυπος των δημοσιεύσεων των ιστοσελίδων των ίδιων των ιδρυμάτων με ιδιαίτερη έμφαση στην επιστημονική παραγωγή (συνέδρια, δημοσιεύσεις, διατριβές, εκθέσεις, κ.ά), το διδακτικό υλικό και τις εργαστηριακές υποδομές (βιβλιοθήκες, βάσεις δεομένων, πολυμέσα, κ.ά.), αναλογία μεγεθών τμημάτων-φοιτητών-ερευνητών-εργαζομένων.

SIR - Scimago Ιnstitutions Ranking (http://www.scimagoir.com/)
To Scimago Lab, ιδιωτικός φορέας αξιολόγησης της ερευνητικής δραστηριότητας φορέων της ανώτατης εκπαίδευσης παγκοσμίως (επιπλέον, φορέων υγείας, επιχειρηματικότητας, κυβερνητικών οργάνων και οργανισμών, κ.λπ.), στηρίζεται στα δημοσιεύματα και τις αναφορές (citations) κάθε επιστήμονα-ερευνητή-ιδρύματος, όπως αυτά φιλοξενούνται στη βάση ερευνητικών αναφορών Scopus. Τα κριτήρια που θέτει στην αξιολόγηση είναι: μέγεθος και επίπεδο επιστημονικών δημοσιευμάτων και αναφορών, μέγεθος και επίπεδο διεθνών-διατμηματικών-διαιδρυματικών συνεργασιών.

ΤΗΕ World University Rankings (Τimes Ηigher Εducation, http://www.timeshighereducation.co.uk/world-university-rankings/ )
Μέρος του Βρετανικού ειδησεογραφικού δικτύου Reuters και του ενημερωτικού φύλλου Τimes εμφανίζει ετησίως τα 400 επικρατέστερα μεταξύ 17.500, 137 χωρών, πανεπιστήμια παγκοσμίως. Αξιολογεί βάσει εκπαιδευτικού περιβάλλοντος , έρευνας, μεγέθους επιστημονικών δημοσιεύσεων και αναφορών (citations), εισοδημάτων και καινοτομίας, εντυπώσεις σπουδαστών-εκπαιδευτικών-προσωπικού.

4icu. org University Web Ranking Μethodology (http://www.4icu.org/ )
Πρόκειται για μία μηχανή αναζήτησης και ευρετήριο περίπου 11.000 κολλεγίων και πανεπιστημίων σε 200 χώρες του κόσμου, η οποία από το 2005, με εξαμηνιαία συχνότητα, κατατάσσει τα παραπάνω ιδρύματα βάσει της δημοφιλίας των ιστοτόπων τους, στοιχεία όπως αυτά προέρχονται από τα ιστομετρικά δεδομένα (webmetrics data) των μηχανών αναζήτησης Google (Google Page Rank), Alexa (Alexa Traffic Rank) και MajesticSeo (MajesticSeo Referring Domains)

Προορισμοί